reklama

Sloboda

Som porevolučné dieťa. Moji rodičia stáli na námestí a štrngotali kľúčami a tešili sa z prichádzajúcich zmien a starí rodičia ich so strachom doma čakali, aký trest ich tentokrát čaká za vzburu. To boli časy, keď som ja ešte ani v pláne nebola, narodila som sa ako slobodné dieťa a vychovávali ma mladí ľudia, ktorí sa tešili zo slobody. Ale ako viem, čo to vlastne tá sloboda je, keď som nepoznala jej opak? Snažila som si predstaviť antislobodu. Kládla som si otázku: ,,Odkiaľ to mám vedieť?"

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Zašla som za starými rodičmi a poprosila ich, aby mi rozprávali o tom, aké to bolo. Rozprávali mi, ako dedko dostal dvojku zo správania, lebo jeho otec odmietol odovzdať pôdu družstvu, ako chovali sviňu tajne v pivnici, aby nemuseli odovzdať časť z toho mála, ktoré mali, ako museli podať žiadosť o prídel uhlia, aby mali čím v zime kúriť alebo absurdita, že vôbec museli podať žiadosť o zabitie svine, ako bol pradedko nežiaducim občanom a potrestaný prácou v uránových baniach, ako sa rifle dali kúpiť iba v Tuzexe za bony, ako bol post predavačky vychytený, pretože vždy mali ten najlepší podpultový tovar, ako sa v predajniach preberal tovar niekoľko hodín a napriek tomu, že všetkého tovaru bol akútny nedostatok, tak sa nesmelo podnikať. Veľa príhod ma pobavilo, pretože je to pre mňa komické až nenormálne, tak ako aj pre všetkých mojich rovesníkov, pre ktorých je prirodzené poprechádzať sa po šesťdesiatich obchodoch obchodného centra a povedať: ,,Nič sa mi nepáčilo.“, pretože vedia, že v ďalšom centre si možno vyberú a ak si nevyberú, tak si môžu odskočiť do Rakúska.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj keď diskriminácia alebo porušovanie ľudských práv bolo na dennom poriadku, ľudia o nej nevedeli alebo sa o nej báli hovoriť. Strýka odmietli prijať na strednú školu, pretože dedko nebol straník, mamina nemohla svojvoľne prispievať do školského časopisu, pretože témy, o ktoré mala záujem boli extrémne cenzurované, napríklad taká problematika vierovyznania, sexuality, ezoteriky. Po revolúcií začali veľké zmeny, ktoré prinášali médiá, nastala sloboda tlače, sloboda slova, sloboda podnikania, sloboda životných názorov, sloboda pohybu, cestovania, už nikto nemusel zháňať povolenie, aby mohol vycestovať za hranice alebo čo je pre moju generáciu absolútne nepochopiteľné je preukazovanie sa na hraniciach, čo sme kde kúpili a začo a či to máme napísané na zozname zakúpených vecí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dnes, keď máme Schengen, v časoch, keď môžme blogovať a zverejňovať naše osobné necenzurované názory máme tej slobody toľko, že ju až prehliadame, možno sme oklieštení.starogeneračným myslením, ktorého myšliekové vzorce sú v ľuďoch tak strašne zaryté, komunizmus ich podľa všetkého tak ovplyvnil, že sa boja aj dnes prehovoriť o tom, čo im nevyhovuje. Dnes, keď máme možnosť byť ombudsmanmi, dnes, keď máme možnosť prísť a povedať, áno, žiaľ, šikana existuje. Keď sa k nej nepriznávate, sú tu fakty, nedávno mi jeden študent zo základnej školy preposlal link na video, ako jeho kamarátovi pomočili čiapku, no keď som zašla za vedením patričnej školy, s úsmevom mi oznámili, že na tej škole žiadna šikana nie je, ale ak sa náhodou niečo vyskytne, tak sa ozvú. Dlhé mesiace som nechápala, čia je toto hra. Dlhé mesiace som nerozumela tomu, akú má moja pozícia hodnotu, kým som, keď som školská ombudsmanka, na čo bola vymyslená táto funkcia? Máme slobodu ani nevieme akú veľkú, máme práva, ktoré si môžme uplatniť a čo s nimi robíme? My mlčíme. My tak strašne krásne mlčíme. Mlčíme presne podľa zvyku našich starých rodičov, pretože sa báli dlhé roky. Oni za to nemôžu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďakujem za tému tejto konferencie, pretože mi ešte viac pomohla pochopiť, prečo sa mlčí o problémoch, ktoré jestvujú, možno nájdeme spolu východisko, ako sa prestať báť hovoriť. Pretože ombudsman je verejný ochranca ľudských práv.

Nikola Revická

Nikola Revická

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

študentka GLN, tanečnica skupiny Tropical, detská ombudsmanka Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu